Tuesday 18 June 2013

What type of Paintball Team Culture?


Gambar yang mengingatkan aku pasal citer semut diabetik....
  1. "Team Culture" - Tajuk omputih tapi aku tulis campur. Mengikut Google Tranlate  maksudnya adalah "Budaya Pasukan". Tapi apa yang aku nak sampaikan bukanlah kebudayaan seperti kesenian dan sebagainya.  Walaupun ia memang satu seni untuk membentuk atau menerap suatu Team Culture atau Budaya Pasukan.
  2. Apa yang aku cuba nak ajak Bros semua berfikir dan menilai  bersama adalah, "Apakah budaya/nilai pasukan yang mahu kita terapkan?" Basicnya aku nak ajak Bros untuk berfikir sejenak tentang nilai dan identiti pasukan kita, B.O.M.B. Dengan ini kita akan membentuk sahsiah pasukan paintballer yang membuahkan keseronokan dan pastinya membentuk nilai diri setiap individu.
  3. Perhatikan dan nilai dengan seikhlas hati: Adakah kita mahu suasana team yang bercelaru tidak teratur, penuh rasa tidak puashati, kurang displin, kurang comitment, tidak bertangungjawab, tiada hormat-menghormati, saling salah menyalah. Sharing daripada rakan Paintballer kita Bros Zam, bahawa kebanyakan team paintballer banyak menggunakan 4 letter word. Adakah kita mahukan nilai sebegini?
  4. Tangungjawab siapa terap nilai/budaya? Confirm semua orang akan kata team leader atau manager dan seumpamanya. Betul, so kita yang bukan team leader bukan part of the team. Sebenarnya ia tanggungjawab setiap ahli dalam team tersebut. Tidak jadi team/pasukan jika hanya ada team leader saja. Sharing daripada team paintballer senior yang mengatakan kekalahan mereka adalah kerana pasukan tidak ikut perancangan. Bukan Team leader, tapi keseluruhan ahli team itu kerana yang kalah bukan team leader tapi TEAM.
  5. Pada pandangan aku, terdapat 3 kategori besar yang menunjukkan (perceived) apakah nilai atau suasana sebenar sesebuah pasukan paintball. Setiap kategori akan aku cover dalam artikel akan datang (kalau aku ada masa ler).
    • Equipment Care
    • Skill & Tactic Improvement
    • Personal Value 
  6. Demi sukan Paintball yang kita cintai ini, mari kita bina suatu team yang bukan self-center tapi mampu membentuk sebuah pergerakan mercenaries yang mempunyai nilai  yang menjadi ikutan bukan kita mengikut orang lain... 
Hidup B.O.M.B...........

1 comment: